Zoeken!

Veilige Zorg

Natuurlijk is ons  ziekenhuis verantwoordelijk voor uw veilige behandeling. Maar u kunt als patiënt ook een belangrijke bijdrage leveren. Want het is  nuttig als een patiënt vragen stelt wanneer hij denkt dat iets niet klopt? Krijgt u een geel pilletje terwijl u thuis blauwe slikt? Moet u geopereerd worden, maar  krijgt u toch een ontbijtje aangeboden terwijl u is verteld dat u nuchter moet blijven voor uw operatie?

Heeft u pijn in uw linkerbeen, maar markeert de arts uw rechterbeen voor de operatie? Trek aan de bel!

 

Verantwoordelijkheid

U moet erop kunnen vertrouwen dat u in ons ziekenhuis in veilige handen bent. Daarom werken wij  aan de invoering van een veiligheidsmanagementsysteem. Als onderdeel hiervan hebben wij een patiëntveiligheidskaart laten maken.

 

Deze kaart vindt u ook in ons opnameblad Hofpoort info. Tijdens het opnamegesprek zal de verpleegkundige u nog eens attent maken op het feit, dat wij het op prijs stellen als u met ons meedenkt over eigen veiligheid.

 

Dit initiatief betekent niet de wij onze plicht om de zorg zo veilig mogelijk te maken niet serieus nemen. Maar het Hofpoort is van mening dat het goed is gebruik te maken van de alertheid van u als patiënt.

 

Actieve houding

Een ziekenhuisopname maakt doorgaans veel indruk. In het dagelijkse leven kan men mondig en kritisch zijn, zodra men over de drempel van een ziekenhuis stapt, kan dit zomaar veranderen. Veel patiënten nemen in de behandeling een wat afwachtende, passieve houding aan. Ze hebben het gevoel dat ze hun lot in handen leggen van de behandelaars. Het is goed als mensen zich realiseren dat het nuttig en nodig is dat zij ook in het ziekenhuis actief en mondig blijven. Een alerte en actieve patiënt levert een belangrijke bijdrage aan het zo veilig en succesvol verlopen van het behandelproces.

 

Doorvragen

Voor het volgen van instructies is het van belang dat u ook echt begrijpt wat de behandeling inhoudt en waarom de leefregels die u krijgt zo belangrijk zijn. Heldere en begrijpelijke informatie staat hoog op het verlanglijstje van de patiënt en ziekenhuizen. Door de spanningen van de  opname, kunnen patiënten niet altijd alle mondelinge en schriftelijke behandelinformatie onthouden, laat staan ernaar handelen. Daarom wordt de patiënt op de patiëntveiligheidskaart gestimuleerd bij de arts of verpleegkundige door te vragen. Net zolang totdat hij ook echt begrijpt wat de behandeling inhoudt en wat van hemzelf verwacht wordt.  Want een alerte en goed geïnformeerde patiënt trekt aan de bel als hij denkt dat er iets niet klopt.

 

Meer weten over het veiligheidheid voor patienten?

 

Kijk  op de kwaliteitspagina van ons ziekenhuis of op MijnVeiligeZorg van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF).

 

 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.